|
1 Leave a comment on block 1 0
Arabic English Commentary

11 – فصل في التعارض1

2 Leave a comment on block 2 0

إذا تعارض نطقان2 فلا يخلو إمّا3 أن يكونا عامّين أو خاصّين أو أحدهما عامّاً والآخر خاصّاً أو كلّ واحد منهما عامّاً من وجه وخاصّاً من وجه.4

3 Leave a comment on block 3 0

فإن كانا عامّين، فإن أمكن الجمع بينهما يُجمَع بينهما،5 وإن لم يمكن الجمع بينهما يُتوقَّف فيهما إن لم6 يُعلَم التاريخ، فإن عُلِمَ التاريخ فيُنسَخ المتقدّم بالمتأخّر.

4 Leave a comment on block 4 0

وكذلك إذا7 كانا خاصّين.

5 Leave a comment on block 5 0

وإن كان أحدهما عامّاً والآخر خاصّاً8 ّفيُخَصّ العامّ بالخاص.

6 Leave a comment on block 6 0

وإن كان9 كلّ واحد منهما عامّاً من وجه وخاصّاً من وجه10 فيُخَصّ عموم كلّ واحد منهما بخصوص الآخر.11

  1. Ibn al‑Firkāḥ treats this heading as part of the matn, but in Spr. 601 it appears only as a marginal addition. It also appears in the Maḥallī tradition, variously treated as either matn or commentary.
  2. In Spr. 601 the word نطقان has been partly erased, and rewritten in the darker ink of the marginal corrections, to read لفظان .
  3. Two of SH’s mss, Riyadh 5878 and Kuwait 231, omit إما .
  4. One of SH’s mss, Riyadh 5878, adds آخر .
  5. Spr. has جمع in stead of يجمع بينهما . One of SH’s mss, Riyadh 5878, omits بينهما .
  6. One of SH’s mss, Riyadh 5878, has instead إلى أن .
  7. Spr. 601 has instead إن .
  8. Spr. 601 has instead أحدهما خاصا والآخر عاما .
  9. In BM 3093 كان is a marginal addition.
  10. One of SH’s mss, Riyadh 5878, adds آخر .
  11. The preceding text, since the end of the definition of abrogation, is based primarily on BM 3093, since it is missing from Lbg. 256. From this point I return to following Lbg. 256.
Page 56

Source: https://waraqat.vishanoff.com/a/a11/